Jadilah Sihat


Lorong Ehsah Hj Ismail, Batu 21 1/2 Jalan Sungai Lalang, 43500 Semenyih Selangor Darul Ehsan. Sila hubungi Perawat kami - Pn Haryani 019-3438385 - Herbalis En. Azmely 019-3286037 -

Monday, January 31, 2011

Mencipta Pemimpin Kumpulan

 "Segala beban dan tanggungjawab perlu ditanggung oleh upline bagi mendidik rakan niaga mereka mencapai matlamat kebebasan masa dan kewangan."


Menjadi pemimpin dalam perniagaan MLM bukanlah satu tugas yang mudah. Segala beban dan tanggungjawab perlu ditanggung oleh upline bagi mendidik rakan niaga mereka mencapai matlamat kebebasan masa dan kewangan yang diinginkan.

Dalam masa yang sama, sifat-sifat kepimpinan mesti dipupuk dalam diri setiap individu yang menyertai perniagaan multi level marketing supaya kumpulan dapat berkembang dengan pesat dan tidak ada sebarang cacat cela dalam perniagaan.

Untuk menjadi seorang pemimpin yang baik, kita perlu…

Utamakan Rakan Niaga Anda Terlebih Dahulu

Sepertimana yang kita sedia tahu, bisnes ini memerlukan kerjasama antara upline dan downline secara berterusan untuk terus maju. Kebanyakkan kegagalan yang berlaku sebenarnya bukanlah sebab syarikat perniagaan mahupun produk yang diedarkan, tetapi kurangnya kerjasama antara mereka.

Ramai upline yang mengamalkan sikap melepaskan batuk di tangga apabila membawa rakan niaga baru masuk ke dalam kumpulan mereka dimana mereka beranggapan bahawa rakan niaga mereka sepatutnya belajar berdikari dan menjalankan perniagaan dengan sendiri.

Tanggapan ini sebenarnya adalah silap kerana mereka memerlukan bantuan penaja mereka. Bayangkan downline kita tidak mempunyai sebarang ilmu mengenai perniagaan, bagaimana mereka mahu bermula?
Bantu Mereka dan Mereka Akan Membantu kita

Saya percaya dengan falsafah yang dikemukakan oleh para usahawan multi level marketing yang telah berjaya dimana mereka begitu tekankan, “What you give, you get back”. Ramai yang cenderung meninggalkan penaja mereka kerana mereka dapati bahawa penaja tersebut tidak pernah membantu mereka untuk mencapai matlamat kebebasan kewangan yang diinginkan.

Ini juga akan membuatkan downline anda beralih arah seperti menyertai kumpulan yang lain dan apa yang buruk ialah mereka akan memperkatakan benda yang kurang enak mengenai sikap anda yang tidak bertanggungjawab sebagai seorang penaja.

Seorang Pemimpin Bijak Menduplikasikan Diri Mereka

Duplikasi adalah kuasa sebenar dalam perniagaan multi level marketing. Dalam konteks kepimpinan, seseorang penaja itu harus tahu bagaimana untuk mendidik rakan niaga mereka supaya dapat meniru corak perniagaan dan pemasaran yang dilakukan oleh penaja.

Proses ini boleh dididik melalui perjumpaan yang kerap antara penaja dan downline atau mengadakan mesyuarat perniagaan dan pembentangan pelan pemasaran setiap minggu. Ia akan mengambil masa sebelum kita dapat lihat duplikasi ini berjalan dengan lancar.

Tetapi apa yang berani di katakan ialah… Apabila duplikasi ini berjaya dihasilkan, setiap usaha yang telah kita laburkan dijamin berbaloi.

No comments:

Post a Comment